torsdag 19 juli 2012

270. Skägg (132 av 366)



Egentligen hade jag tänkt att lägga ut den här bilden på temat giftig då två, tre blad av denna Digitalis purpurea  är dödlig dos för en vuxen människa men då hade redan min syster lagt ut en bild på samma växt på just det temat på just den dagen så då fick jag börja tänka om. Visst kan ni väl hålla med om att det ser ut som om varje "fingerborg" avslutas i en liten fjunig skäggtofs? Titta också noga inne i själva blomman. Det ser ut som leopardmönster eller små avtryck av djurtassar. Tänk vad naturen kan åstadkomma! Vackert.
Vad jag nu ska göra med temat "giftig" vete sjutton! Inte har jag några gröna pilgiftsgrodor i närheten som jag kan fotografera, inte heller har jag tänkt gå på jakt efter någon korsspindel så jag får väl fortsätta grubbla tills jag kommer på något...............





2 kommentarer:

  1. Fingerborgsblommor är väldigt vackra. Och giftiga är de nog, men ingen tuggar nog frivilligt i sig av bladen så det är nog ofarligt att ha dem i trädgården. ;)

    Sv: ang paddan hos mig så var det nog ingen risk att han skulle hoppa upp i ansiktet. :P Dels var han nog ganska rädd för mig och hade nog hellre hoppat åt andra hållet, dels fotar jag med en Canon PS med vridbar skärm, så jag behöver inte ligga ner på marken för att fota i paddan ögonhöjd. :D

    SvaraRadera
  2. Snyggt litet fjunigt skägg ;-)

    Tack för din jätte fina kommentar på min blogg. Kul att du fyllde på min historia med den om din farfar. Jag imponeras av folk med hög ålder som håller igång och har livslust. Min mormors syster, en av mina viktigaste personer i mitt liv, somnade in för några månader sedan i en ålder av 102 år. Hon hade aptit på livet in i det sista.

    SvaraRadera